Στο τραπέζι των Ευρωπαίων η τύχη της “κατάργησης” του ΕΝΦΙΑ

0
701

Από τις ποσοτικοποιήσεις που γίνονται με τους εκπροσώπους τους δανειστών θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και το αν και πότε θα υλοποιηθούν ουσιαστικά οι κυβερνητικές εξαγγελίες για κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και αντικατάστασή του με φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Ο ΕΝΦΙΑ είναι πλέον ένας από τους σημαντικότερους πόρους για το δημόσιο ταμείο καθώς φέρνει σε επίπεδο βεβαίωσης το ποσό των περίπου 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ και σε επίπεδο είσπραξης το ποσό των περίπου 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Από τους πρώτους υπολογισμούς που έχουν γίνει στο υπουργείο Οικονομικών προκύπτει ότι η κατά γράμμα υλοποίηση της προεκλογικής εξαγγελίας του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και αντικατάστασή του με φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας ο οποίος θα έχει υψηλό αφορολόγητο όριο θα προκαλέσει απώλεια φορολογικών εσόδων, η οποία με μετριοπαθείς υπολογισμούς φθάνει ή και ξεπερνάει το 1,5 δις. ευρώ. Πρόκειται για ένα ποσό απαγορευτικό για τα δεδομένα του προϋπολογισμού, καθώς από μόνο του θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα το πρωτογενές πλεόνασμα που εκτιμάται για το 2015 ότι θα διατηρηθεί στο 1,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, δηλαδή περίπου στα 2,7 δις ευρώ.

Μάλιστα, αν αναλογιστεί κάποιος ότι η κυβέρνηση πασχίζει να συμφωνήσουν οι δανειστές για τη μείωση του δημοσιονομικού στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015 από 3% στο 1,5% για να αποφύγει τη λήψη πρόσθετων μέτρων λιτότητας που θα την δολοφονούσαν πολιτικά, γίνεται αντιληπτό ότι η απόφαση για την απώλεια 1,5 δις ευρώ μόνο και μόνο από την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ είναι κάτι εκτός λογικής.
Untitled-1993
Οι εισηγήσεις που δέχεται ήδη η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι να «γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές» στον ΕΝΦΙΑ προκειμένου και η προεκλογική εξαγγελία για κατάργηση του ΕΝΦΙΑ να εκπληρωθεί, αλλά και οι απώλειες εσόδων από τις αλλαγές να είναι δημοσιονομικά διαχειρίσιμες. Από τις έως τώρα πληροφορίες προκύπτει ότι τουλάχιστον για λόγους επικοινωνίας και αξιοπιστίας, ο ΕΝΦΙΑ πρόκειται στα χαρτιά να καταργηθεί, δηλαδή θα περάσουν διατάξεις που θα καταργούν την ονομασία του και θα επιφέρουν και κάποιες τροποποιήσεις στον τρόπου που υπολογίζεται ο φόρος αλλά και κατανέμεται το φορολογικό του βάρος στους φορολογούμενους ανάλογα με τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου.

Οι προτάσεις για αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με ΦΑΠ που θα έχει υψηλό αφορολόγητο όριο συνοδεύονται από ισοδύναμο μέτρο την απόδοση των προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου. Πρόκειται για ισοδύναμο που έχει επανειλημμένως απορριφθεί στο παρελθόν από τους τροϊκανούς, οι οποίοι ξεκαθαρίζουν ότι πρώτα θα έλθουν τα έσοδα από το λαθρεμπόριο και τη φοροδιαφυγή και μετά θα υλοποιηθούν οι παροχές που εξαγγέλλονται.

Οι ρεαλιστικές εισηγήσεις που γίνονται από υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΟΙΚ προς την ηγεσία του αναφορικά με το φόρο ακινήτων είναι η παροχή αφορολόγητου ορίου μόνο για μια κατοικία, την κύρια, και η αντικατάσταση των απωλειών στα φορολογικά έσοδα από την αύξηση των συντελεστών του κύριου φόρου σε περιοχές από ένα όριο τιμής ζώνης και πάνω καθώς και το «τσίμπιμα» προς τα πάνω των συντελεστών του συμπληρωματικού φόρου.