Μόλις 200.000 αυτοκίνητα απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας και από αυτά τα περισσότερα είναι μικρά, πράσινα και οικονομικά. Oλα μαζί τα Ι.Χ. που πληρώνουν τέλη δεν ξεπερνούν τα 3,8 εκατομμύρια και από αυτά μόλις τα 464.000 είναι ηλικίας κάτω των πέντε ετών.
Μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα δεν έχουν απομείνει στην κυκλοφορία και όσα έχουν απομείνει –με ελάχιστες εξαιρέσεις- υπερφορολογούνται. Από τα παλαιά Ι.Χ. που εξακολουθούν να φορολογούνται βάσει κυβισμού –συνολικά είναι 3,45 εκατομμύρια- μόλις… 67.000 έχουν κινητήρα άνω των 2.358 κυβικών με αποτέλεσμα να πληρώνουν τέλη από 880 έως 1.320 ευρώ χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
Επί εβδομάδες ολόκληρες απασχολήθηκε η κοινή γνώμη με το θέμα της αλλαγής των τελών κυκλοφορίας. Μια λίστα με περίπου 200 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων τα οποία μέχρι σήμερα απαλλάσσονταν πλήρως ή μερικώς της υποχρέωσης καταβολής τελών κυκλοφορίας, αποτέλεσε την «πέτρα του σκανδάλου» και την αιτία για την οποία επί δύο μήνες τώρα συνεχίζεται το «σήριαλ με τα τέλη». Η λίστα αυτή η οποία επί εβδομάδες βρισκόταν στο «μικροσκόπιο» των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, πράγματι εμπεριείχε εντυπωσιακά «ευρήματα»: Ι.Χ. με τιμή κτήσης της τάξεως των 143.000 ευρώ τα οποία πλήρωναν 376 ευρώ τον χρόνο για να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους και άλλα μοντέλα της τάξεως των 30.000 ή και 40.000 ευρώ τα οποία απαλλάσσονταν πλήρως.
Πόσα όμως είναι αυτά τα αυτοκίνητα; Πόσα έχουν πουληθεί στην Ελλάδα την τελευταία 5ετία;
«Ελάχιστα» είναι η απάντηση που προκύπτει. Με τη φορολόγηση αυτών των αυτοκινήτων μπορεί να ικανοποιείται το «λαϊκό αίσθημα» καθώς θα επιβαρυνθούν οδηγοί ακριβών αυτοκινήτων που μέχρι σήμερα έπεφταν στα… μαλακά. Το βέβαιο είναι ότι δεν ικανοποιείται η ανάγκη της κυβέρνησης για εξεύρεση πρόσθετων πηγών εσόδων. Οι αριθμοί που παρουσιάζει σήμερα το «Moneypro» είναι αμείλικτοι: Η κυβέρνηση δεν εντόπισε καμία… φλέβα χρυσού. Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους και τα οποία απαλλάσσονταν μέχρι σήμερα από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας, μετά βίας ξεπερνούν τα 200.000 σε ένα σύνολο 3,8 εκατομμυρίων Ι.Χ. Στο τέλος Δεκεμβρίου, όταν θα τελειώσει η προθεσμία για την καταβολή των τελών του 2016, θα αποδειχθεί ότι όλη αυτή η ιστορία με τα τέλη έγινε -στην καλύτερη περίπτωση- για μερικές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ.
ΟΙ ΡΥΠΟΙ
Η Ελλάδα, όπως και πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ξεκίνησε να υπολογίζει τα τέλη κυκλοφορίας βάσει των ρύπων, μετά την 01/11/2010. Από τότε μέχρι σήμερα, δημιουργήθηκε ένας «στόλος» με περίπου 460.000 αυτοκίνητα τα οποία και πληρώνουν τέλη ανάλογα με τις εκπομπές αερίων. Πώς μοιράζεται αυτός ο στόλος;
1. 200.000 αυτοκίνητα ανήκουν στην κατηγορία των απαλλασσόμενων
2. Περίπου 120.000 Ι.Χ. εκπέμπουν από 101 έως 120 γραμμάρια. Με δεδομένο ότι αυτή η κατηγορία επιβαρύνεται με 0,9 ευρώ ανά γραμμάριο, δεν υπάρχει Ι.Χ. που να πληρώνει περισσότερα από 108 ευρώ.
3. Στην 3η βαθμίδα, αυτή των Ι.Χ. που εκπέμπουν από 121 έως 140 γραμμάρια περιλαμβάνονται 90.000 αυτοκίνητα και το μέγιστο ποσό που εισπράττει το Δημόσιο είναι 154 ευρώ.
Τι προκύπτει λοιπόν από τα στοιχεία; Οτι περίπου 9 στα 10 αυτοκίνητα που πουλήθηκαν μετά τον Νοέμβριο του 2010 –πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα, είτε δεν πληρώνουν καθόλου τέλη είτε επιβαρύνονται με ποσά που σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν τα 154 ευρώ. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν συνιστά αυτό ευνοϊκή μεταχείριση υπέρ των συγκεκριμένων οδηγών.
Μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να δοθεί με μια ματιά στον κατάλογο των μοντέλων που απαλλάσσονται από τα τέλη. Τι περιλαμβάνει αυτός ο κατάλογος; Από τα περίπου 195 μοντέλα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη, μόνο… τρία έχουν κινητήρα άνω των 2.000 κυβικών. Τα 39 έχουν λιγότερα από 1.000 κυβικά, τα 33 κινητήρες από 1.000 έως 1.400 κυβικά και τα 109 από 1.400 έως 1.800 κυβικά. Επίσης, από τα 195 μοντέλα, τα 142 είναι πετρελαιοκίνητα και τα υπόλοιπα βενζινοκίνητα (υπάρχουν και δύο ηλεκτρικά καθώς και δύο που λειτουργούν με φυσικό αέριο). Αυτά για τα Ι.Χ. 5ετίας.
Η κατανομή του στόλου ανά ηλικία
Είναι προφανές ότι μέσα στην κρίση ο ρυθμός αντικατάστασης των αυτοκινήτων έπεσε κατακόρυφα.
Γι’ αυτό, από τα στατιστικά προκύπτει άλλο ένα εντυπωσιακό παράδειγμα: Ο στόλος των αυτοκινήτων γερνάει ταχύτατα. Το δημόσιο, εισπράττει περί τα 865 εκατομμύρια ευρώ (δηλαδή πάνω από το 80% των ετήσιων εσόδων) από αυτούς που έχουν «παντρευτεί» με το αυτοκίνητό τους για περισσότερα από 5 χρόνια. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα έχει αναδειχθεί και μια καινούργια «μόδα»: Η συντήρηση αυτοκινήτων άνω των 10 ετών επειδή αυτά απαλλάσσονται από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα τεκμήρια.
Μάλιστα, όπως δείχνουν τα ακόλουθα στοιχεία, τα 55 στα 100 Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και πληρώνουν τέλη, είναι ήδη ηλικίας άνω των 10 ετών: Συγκεκριμένα, 1,25 εκατομμύρια αυτοκίνητα είναι ηλικίας από 6 έως 10 ετών, 1,18 εκατομμύρια Ι.Χ. έχουν ηλικία από 11 έως 15 χρόνια, 564.000 αυτοκίνητα έχουν ξεπεράσει την 16ετία και φτάνουν μέχρι και τα 20 έτη και 293.000 οχήματα είναι πλέον παλαιότερα και των 20 ετών.
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ