Έτσι σκέφτονται να φορολογήσουν το Internet και τη συνδρομητική τηλεόραση

0
451

Το πρώην στέλεχος της γενικής γραμματείας πληροφοριακών συστημάτων, και νυν τεχνοκράτης του ΥΠΟΙΚ, ήταν αρκετά αποκαλυπτικός στην επικοινωνία που είχαμε μαζί του, ως προς τους τρόπους φορολόγησης των συνδέσεων internet που υπάρχουν στις σκέψεις της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών.

Καταρχάς, μας τόνισε ότι τα πάντα επάνω στο θέμα αυτό βρίσκονται ακόμα σε επίπεδο σκέψεων. Το εάν τελικά θα αποφασιστεί οριστικά η φορολόγηση του internet, θα εξαρτηθεί από το εάν θα «βγουν» τα νούμερα από τα υπόλοιπα μέτρα που σχεδιάζει το υπουργείο, και πάντως «σε κάθε περίπτωση η φορολόγηση του internet δε βρίσκεται ακόμα (σ.σ. προσέξτε το «ακόμα»…) στις πρώτες επιλογές του υπουργείου». Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, το ΥΠΟΙΚ οφείλει να εκπονήσει σενάρια (και αυτό κάνει) για όλα τα πιθανά ενδεχόμενα, ώστε να είναι προετοιμασμένο για κάθε περίπτωση…

Η πρώτη ερώτηση που του θέσαμε ήταν περίπου προφανής: «τα σενάρια που εξετάζετε προβλέπουν τη φορολόγηση (ή την επιπλέον φορολόγηση) κάθε σταθερής ή κινητής σύνδεσης που προβλέπει και την παροχή data για πρόσβαση στο διαδίκτυο, ή χρήση τους από εφαρμογές που χρησιμοποιούν την πρόσβαση στο διαδίκτυο; Και με τί κριτήρια;».

Η απάντηση που μας έδωσε ήταν πως το βασικό σκεπτικό είναι να φορολογηθούν κυρίως οι «ακριβές» συνδέσεις, ή οι συνδέσεις εκείνες που «παραπέμπουν» σε χρήστες με εισοδήματα άνω του μέσου όρου.

Του ζητήσαμε να γίνει λίγο πιο αναλυτικός, και μετά από λίγη σκέψη, και την επανάληψη της αρχικής επισήμανσης πως όλα αυτά είναι σε επίπεδο σεναρίων χωρίς να υπάρχει (ακόμα) κάποια απόφαση, δέχτηκε.

Το «σταθερό» Internet

Σε ότι αφορά λοιπόν στις σταθερές συνδέσεις, μας είπε πως η σκέψη του υπουργείου είναι να φορολογηθούν οι «ακριβές» συνδέσεις πολύ υψηλής ταχύτητας, που είναι οι συνδέσεις τεχνολογίας VDSL με ταχύτητες 30 και 50 Mbps. Με βάση αυτό το σενάριο υπάρχει, όπως μας είπε, και η σκέψη ο συντελεστής φορολογίας να είναι διαφορετικός στις συνδέσεις των 30 Mbps από αυτόν των (πιο ακριβών) συνδέσεων των 50 Mbps. Το όλο σκεπτικό είναι να μη φορολογηθούν οι ADSL συνδέσεις που διαθέτει η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών σήμερα, αλλά μόνο όσοι έχουν να πληρώσουν κάτι περισσότερο.

To «κινητό» Internet

Σε ότι αφορά στις «κινητές» συνδέσεις internet, εκεί φαίνεται πως ο πρώτος «στόχος» είναι τα συμβόλαια mobile internet, που χρησιμοποιούν κυρίως οι επαγγελματίες που θέλουν να έχουν πρόσβαση στο internet ανά πάσα στιγμή από τον υπολογιστή τους ή οποιαδήποτε άλλη φορητή συσκευή, αλλά και οι εταιρείες για να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα στα στελέχη που τη χρειάζονται.

Ωστόσο, όπως μας είπε το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, επειδή οι παραπάνω συνδέσεις δεν είναι τόσο πολλές σε σχέση με τα συμβόλαια κινητής που περιέχουν και έναν όγκο data για πρόσβαση στο internet, εφόσον τελικά αποφασιστεί η φορολόγηση του διαδικτύου, η σκέψη είναι να βρεθεί μια φόρμουλα να φορολογηθεί και η πρόσβαση μέσω των συνδέσεων των κινητών τηλεφώνων.

Ωστόσο εδώ υπάρχει μια αντικειμενική δυσκολία, που την επισημάναμε στο συνομιλητή μας: όλες οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας φορολογούνται, εκτός από τον ΦΠΑ, και με το «ειδικό τέλος κινητής τηλεφωνίας», το περιβόητο «Σημιτόσημο», και με δεδομένο το γεγονός ότι, πλέον, σχεδόν όλες οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας περιέχουν και έναν αριθμό data για πρόσβαση στο internet, είναι πρακτικά αδύνατο να «διαχωριστεί» και να κοστολογηθεί ξεχωριστά η πρόσβαση στο internet από τις υπόλοιπες υπηρεσίες που προσφέρει η σύνδεση, ώστε να φορολογηθεί ξεχωριστά. Οπότε, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι θα αυξηθεί η φορολογία (που σήμερα αθροιστικά αγγίζει το 40% του συνολικού κόστους για το χρήστη) σε όλες τις συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας.

Εδώ ο συνομιλητής μας διαφώνησε , λέγοντας ότι υπάρχουν υπό επεξεργασία σενάρια ώστε να μη γίνει αυτό για ένα ποσοστό συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας. Πώς; «Είτε λαβαίνοντας ως παράμετρο το ύψος του κόστους του παγίου τέλους (ή του προπληρωμένου πακέτου, εάν πρόκειται για καρτοκινητό), είτε με βάση το ύψος των προβλεπόμενων data προς χρήση.

Για παράδειγμα, εάν το συμβόλαιο, ή το προπληρωμένο πακέτο ξεπερνούν ένα ποσό που θα ορίσει το ΥΠΟΙΚ, τότε το ειδικό τέλος θα προσαυξάνεται κατά ένα ποσοστό σε σχέση με το σημερινό του ύψος. Το ίδιο θα ισχύει και εάν τα προσφερόμενα data από το συμβόλαιο, ή το προπληρωμένο πακέτο, ξεπερνούν κάποιο ύψος. Εάν πάλι είναι κάτω από το όριο αυτό, δε θα υπάρχει καμία επιπλέον φορολογία».

Για τα παραπάνω πιθανότατα, όπως μας είπε, θα ισχύσουν και επιμέρους παράμετροι φορολόγησης. Για παράδειγμα, εάν το ύψος του παγίου, ή του προπληρωμένου πακέτου ξεπερνά ένα όριο Α που θα τεθεί από το ΥΠΟΙΚ, το ειδικό τέλος να προσαυξάνεται π.χ. κατά 10%, εάν ξεπερνά ένα όριο να προσαυξάνεται πχ κατά 20% κλπ. Το ίδιο θα ισχύσει και στην περίπτωση που τα προβλεπόμενα data ξεπερνούν ένα συγκεκριμένο όγκο Α, το ειδικό τέλος να προσαυξάνεται π.χ. κατά 10%, εάν ξεπερνούν έναν όγκο να προσαυξάνεται πχ κατά 20% κλπ.

Ο στόχος, όπως πας είπε, είναι πάλι ο ίδιος: να φορολογηθούν (ή να φορολογηθούν περισσότερο) οι κάτοχοι συνδέσεων με «ακριβά» πάγια, από τα οποία «τεκμαίρεται» ότι είναι και οι «έχοντες και κατέχοντες».

Βέβαια μένει να απαντηθεί το ερώτημα πώς γίνεται ένας «έχων και κατέχων» να διαθέτει… καρτοκινητό, ή πώς ακριβώς ανήκουν στους «έχοντες και κατέχοντες» οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο «κινητά» οικονομικά συμβόλαια με υψηλότερα του μέσου όρου πάγια ακριβώς επειδή προσφέρουν μεγαλύτερη οικονομία σε σχέση με τα «απλά» συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας, αλλά καταλάβαμε ότι μάλλον στο ΥΠΟΙΚ δεν τους απασχολούν σε αυτή τη φάση τέτοιες «λεπτομέρειες»…

Η συνδρομητική TV

Στην περίπτωση της συνδρομητικής τηλεόρασης, τα πράγματα είναι αρκετά πιο «απλά» σε ότι αφορά στην φορολόγησή της, καθώς ένα μεγάλο τμήμα των συνδρομητών έχουν «αυτόνομη» σύνδεση, με ξεχωριστό λογαριασμό, οπότε η φορολόγησή της είναι πιο εύκολη.

Και στην περίπτωση αυτή υπάρχει η σκέψη της κλιμακωτής φορολόγησης με βάση το ύψος του κόστους του πακέτου, καθώς οι πάροχοι περιεχομένου προσφέρουν φθηνότερα πακέτα, που περιλαμβάνουν την πρόσβαση μόνο σε ορισμένα κανάλια, και ακριβότερα, που περιλαμβάνουν την πρόσβαση σε όλα τα κανάλια της υπηρεσίας.

Το «αγκάθι» των συνδυαστικών πακέτων

Τα πράγματα ωστόσο περιπλέκονται στην περίπτωση των συνδυαστικών πακέτων double play (σταθερό τηλέφωνο + σταθερό internet), triple play (σταθερό τηλέφωνο + κινητό τηλέφωνο + σταθερό internet) και quad play (σταθερό τηλέφωνο + κινητό τηλέφωνο + σταθερό internet + συνδρομητική τηλεόραση), με τα τελευταία να προωθούνται ιδιαίτερα δυναμικά από τους παρόχους.

Το πρόβλημα στην περίπτωση των συνδυαστικών πακέτων είναι πως ο συνδρομητής λαμβάνει έναν ενιαίο λογαριασμό που αφορά συνολικά όλες τις υπηρεσίες του πακέτου, χωρίς να διαχωρίζεται το κόστος τη κάθε μίας στο λογαριασμό του.

Αυτό καθιστά πρακτικά ανέφικτο τον υπολογισμό μόνο του κόστους του σταθερού internet σε ένα συνδυαστικό πακέτο, μιας και το κόστος ενός τέτοιου πακέτου δεν αποτελεί άθροισμα από τα επιμέρους κόστη της κάθε υπηρεσίας, αλλά ένα σημαντικά μικρότερο μέρος του αθροίσματος αυτού, καθώς οι πάροχοι απορροφούν οι ίδιοι ένα μέρος του κόστους ώστε να δώσουν κίνητρο στο χρήστη να πάρει περισσότερες υπηρεσίες σε συνολικά καλύτερη τιμή.

Η λύση εδώ, σύμφωνα με το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, θα είναι η επιβολή ενός «σταθερού» τέλους (εφόσον είναι σταθερό και το πάγιο σε αυτά τα πακέτα), το οποίο όμως θα διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος του πακέτου.

Για παράδειγμα, στα πιο «φθηνά» συνδυαστικά πακέτα (που συνήθως είναι τα double play) το ποσοστό του τέλους επί του παγίου θα είναι μικρότερο, και θα ανεβαίνει ανάλογα με το ύψος του παγίου, ώστε να πληρώνουν περισσότερα όσοι έχουν «ακριβά» συνδυαστικά πακέτα (άρα, σύμφωνα με το σκεπτικό του ΥΠΟΙΚ, είναι και πιο εύποροι).

«Μην αποκλείσετε τη διάψευση!»

Ωστόσο ο συνομιλητής μας, αφού για πολλοστή φορά μας τόνισε ότι όλα τα παραπάνω είναι σε επίπεδο σεναρίων και υποθέσεων εργασίας και δεν έχει ληφθεί (ακόμα) καμία απόφαση ως προς εάν τελικά θα φορολογηθεί ή δε θα φορολογηθεί το σταθερό και το κινητό internet, μας «προειδοποίησε» ότι σε τυχόν δημοσιοποίηση των παραπάνω «από το υπουργείο δεν αποκλείεται επισήμως να σας διαψεύσουν, ίσως και με κατηγορηματικό τρόπο», κάτι που, όπως μας είπε, είναι πολύ πιθανό να γίνει εάν τελικά κριθεί ότι το πολιτικό κόστος από τη φορολόγηση του internet θα είναι πολύ μεγαλύτερο από το όφελος των όποιων ποσών εισπραχθούν, οπότε τα παραπάνω σενάρια θα μείνουν απλώς σενάρια… Σε σχετική ερώτησή μας για το κατά προσέγγιση ύψος του ποσού που υπολογίζεται να εισπραχθεί από μία τέτοια φορολόγηση, μας είπε ότι «δε θα είναι ασήμαντο, αλλά ούτε και “κρίσιμο”».

Ωστόσο εμείς οφείλουμε να σας μεταφέρουμε τα παραπάνω σενάρια, μιας και, εφόσον τελικά αποφασιστεί η φορολογία της πρόσβασης στο internet (κάτι που φυσικά απευχόμαστε) θα είναι αυτά επάνω στα οποία θα βασιστεί.

Εάν βέβαια δεν αποφασιστεί η πιο… «απλή» (και μάλλον πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο…) μέθοδος της επιβολής ενός ενιαίου παγίου για κάθε είδος σύνδεσης (σταθερή, κινητή ή συνδυαστικό πακέτο) ανεξάρτητα με το ύψος του εκάστοτε παγίου τέλους…

Πηγή : www.emea.gr